Dálava /USA/

Akce Praha

Dálava /USA/
Koncerty
Web organizátora:
www.rachot.cz
Další akce ve městě Praha

Dálava /USA/

Fatální střetnutí idylické Moravy s downtownem New Yorku

Cena stání: 200 CZK (platí do 31.12.)
Srcroll down for English

Převratný přístup k moravským lidovým písním přináší projekt Dálava, který vznikl ve Spojených státech. Julia Úlehla je v Americe narozená pravnučka moravského folkloristy Vladimíra Úlehly, její partner, renomovaný kytarista Aram Bajakian hrál s Lou Reedem, Marcem Ribotem a Johnem Zornem. Dvojice zasazuje písně z Úlehlova zpěvníku do zcela nového zvukového rámce, místo cimbálu a houslí slyšíme vzájemně propletené vrstvy syrových kytarových tónů, které zní jak ďáblem zakletý nástroj bluesmana Roberta Johnsona. Julia vzpomíná: "Dokážeme ty písně přivést k novému životu v New Yorku? Lidé cestují a chtějí slyšet místní hudbu. A i když neznají jazyk, vytvoří si k ní osobní vztah." Dálava se stává kultovní senzací ve světě i u nás, kde výrazně přispěla ke comebacku moravské hudby spolu s umělci jako Jitka Šuranská či skupina Ponk.

Pro Vladimíra Úlehlu – který byl hlavním povoláním biolog – byl sběr melodií paralelou vědeckého výzkumu. Písně považoval za živé organismy, které se přizpůsobují novému prostředí a zároveň jej mění. “Tuhle pradědečkovu myšlenku jsme s Aramem převzali, písně jsme transplantovali do nového kontextu,” říká Julia. “Jsou to semínka, která cestovala přes moře a prošla transplantaci do bláznivého prostředí New Yorku.”
Vladimír Úlehla se od ostatních sběratelů folkloru lišil i zájmem o rytmus. Béla Bartók měl teorii, že táhlé písně žádný rytmický podklad nemají, ale Úlehla byl přesvědčen o opaku. „Sledoval jak se lidé při zpěvu pohybují a natočil to na film. Ty periodické pohyby si na filmu označil, měřil vzdálenost mezi jednotlivými periodami na perforaci, a dokázal, že rytmus tam skutečně je. Úlehlova druhá žena Maryna byla žákyní světoznámé tanečnice Isadory Duncan, a někdy roku 1946 vystupovala v Náměšti, kam přijel president Beneš. V jejím souboru byla i Úlehlova dcera a moje babička, která tam potkala mého dědečka,“ vypráví Julia.
Julia Úlehla studovala operní zpěv a pracovala s experimentálním divadlem – a vzpomíná, že k moravské hudbě jí přivedl otec, když si pouštěl cimbálovku Martina Hrbáče. „Vždy se rozjařil, zpíval a tančil – stejně jako moji prarodiče, když jsem za nimi přijela na Moravu. Poprvé jsem vycestovala do Československa roku 1983, můj otec jako emigrant cestovat domů nesměl. Naživo jsem viděla první cimbálovku až před 3 lety.“ Operní vzdělání se promítá do jejího zpěvu zcela jinak než u folklorních ansámblů dřívější éry: nejde tu o zatuchlý akademismus, ale bezbřehou a pečlivě směrovanou energii. S tou se Julia naučila pracovat během pětiletého členství v mezinárodním divadelním ansámblu v Toskánsku, které nese jméno polského avantgardisty Grotowského. „Ten byl už 8 let po smrti, ale dokázal své znalosti předat oběma nynějším ředitelům společnosti. Hráli jsme v angličtině, podkladem byla třeba poesie Allena Ginsberga, spirituály či otrokářské písně.“

The NYC based band Dálava interprets a hundred years old folk songs

Guitarist Aram Bajakian and vocalist Julia Ulehla’s Dálava project is an homage to traditional Moravian folk music, taking melodies transcribed over 100 years ago by Ulehla’s great-grandfather, and reinventing them in extremely stirring, avant-garde and post-rock musical language.

This deeply personal project is fresh and bold, and the latest project by the prolific Bajakian who has worked with the likes of Lou Reed, John Zorn, and Nels Cline. Following in her grandfather’s footsteps, Julia is also an ethnomusicologist and former opera singer who has collaborated on diverse music and theatre projects (Darius Jones, The Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards). The first Dálava record (2014) received critical acclaim and was dubbed “a masterpiece” (Acoustic Music), “a work of creativity and imagination par excellence” (Inner Magazine), and described as “combining the richness of the old with the freshness and boldness of the new like no one else has done before” (Something Else Reviews). Dálava’s second album The Book of Transfigurations (released April 2017) delves into even deeper territory—conjuring ancestors, animating spirits, and crafting musical microcosms around the gem-like folk melodies. Though rooted in an avant, urban sonic language, this fractured village music channels the voices of a bygone era.

Místo konání akce: Palác Akropolis, Kubelíkova 27, Praha
Vstupenky: https://rachot.cz/dalava/
Datum začátku akce: 1. Března 2018 19:30
Datum ukončení akce: 1. Března 2018 22:00
Pravděpodobné souřadnice: 50.0823N 14.4489E

Případné změny si prověřte na webu akce Dálava /USA/

Jméno organizátora: Rachot
Fotografie
Mapa akcí v okolí
Mapa podujatí
Komentovat akci
Podobné akce